AntyDDoS i administrator – czy są Ci potrzebni?

Obrazek dla AntyDDoS i administrator – czy są Ci potrzebni?

Ataki DDoS, czyli Distributed Denial of Service, są jednymi z najpoważniejszych zagrożeń, jakie czyhają na współczesnych przedsiębiorców, prowadzących swoje biznesy w sieci. Taki atak może zostać skierowany przeciwko firmie z dowolnej branży, a jego przyczyną może być np. chęć zemsty lub motywy ideologiczne. Jak skutecznie bronić się przed atakami DDoS?

Poprzez stałe monitorowanie ruchu sieciowego, co jest zadaniem administratora serwera lub poprzez wykupienie usługi AntyDDoS u dostawcy usług hostingowych. Poznajmy wady i zalety każdego z przedstawionych wyżej rozwiązań.

Czym są ataki DDoS i jakie niebezpieczeństwo się za nimi kryje?

Atak DDoS to rodzaj ataku hakerskiego na system komputerowy lub usługi sieciowe, którego głównym celem jest zakłócenie funkcjonowania np. określonego serwisu internetowego poprzez przeciążenie jego infrastruktury. W dużym skrócie można powiedzieć, że atak DDoS polega na wysyłaniu ogromnej liczby zapytań do danego serwisu, przy czym zapytania te wysyłane są w krótkim czasie i z wielu różnych źródeł, co powoduje „zawieszenie” lub nawet całkowite wyłączenie tegoż serwisu. Co grozi firmom, które stały się ofiarą ataku DDoS?

da howto2
Ilustracja obrazowa ataku DDoS

Brak dostępności usługi dla klientów – np. w przypadku sklepów internetowych czy bankowości internetowej, klienci tracą możliwość robienia zakupów online lub korzystania ze swoje konta, co wiąże się ze stratami finansowymi i wizerunkowymi dla ofiary ataku.

Utrata wrażliwych danych – ataki DDoS często wykorzystywane są przez hakerów jako przykrywka dla poważniejszych, równolegle prowadzonych cyberataków. Podczas gdy pracownicy działu IT danej firmy walczą ze skutkami ataku DDoS, hakerzy włamują się do systemu i wykradają wrażliwe dane bądź pieniądze.

Straty finansowe związane z naprawą szkód po ataku DDoS, w tym konieczność zapłaty kary umownej za niedotrzymanie SLA.

Jak już zaznaczyliśmy we wstępie, ataki DDoS mogą być motywowane różnymi przyczynami i służyć rozmaitym celom. Zwykle są one wynikiem nieuczciwej konkurencji, sabotażu, formą protestu przeciwko poglądom politycznym lub ideologicznym reprezentowanym przez daną firmę lub narzędziem do wyłudzenia danych i środków pieniężnych.

Anty DDoS, czyli ochrona przed cyberatakami Distributed Denial of Service.

Ochrona przed atakami DDoS jest skomplikowanym procesem, który wymaga wielokierunkowego podejścia. Jedną z najważniejszych kwestii jest zdobycie wiedzy na temat omawianych cyberataków i przygotowanie planu działania na wypadek, gdyby dana firma miała stać się ich ofiarą. Jakie działania warto podjąć w celu zwiększenia odporności swojego e-biznesu na aktywność hakerów?

Specjaliści radzą, by zainwestować w rozproszoną sieć serwerów i rozwiązania bazujące na chmurze. Wówczas szansa na powodzenie ataku DDoS zmniejsza się, ponieważ znacznie trudniej jest doprowadzić do przeciążenia i odłączenia kilku różnych punktów ruchu sieciowego. Warto też filtrować ruch na serwerze na podstawie geolokalizacji, adresów IP czy typów sygnatur ruchu sieciowego. Niezbędny jest również dostęp do nowoczesnych zapór sieciowych i systemów IDS/IPS oraz systematyczne tworzenie kopii zapasowych systemów i zgromadzonych danych.

Anty DDoS – współpraca z dostawcami usług internetowych i hostingowych.

Wielu dostawców usług internetowych i hostingowych oferuje usługi anty DDoS za dodatkową opłatą. Mają one na celu ochronę witryn przed działalnością hakerów. Jak działa taka ochrona? Pierwszym krokiem jest wczesna detekcja ataku DDoS. Specjalistyczne systemy nieustannie monitorują ruch sieciowy w czasie rzeczywistym i szukają nietypowych wzorców czy gwałtownego wzrostu ruchu, co może wskazywać na atak. Systemy te są w stanie odróżnić prawidłowy ruch generowany np. przez klientów sklepu internetowego od podejrzanych zapytań. Kiedy system anty DDoS wykryje fałszywy ruch, automatycznie blokuje go i przekierowuje w inne miejsce, nie ingerując przy tym w swobodny przepływ normalnego ruchu sieciowego.

W HitMe ochronę AntyDDoS znajdziesz w wielu rodzajach hostigu na każdą kieszeń. Wybierz jeden spośród wielu pakietów, w tym hostingu www, hostingu WordPress, hostingu Prestashop czy hostingu dedykowanego VPS.

Administrator serwera i jego rola w zapobieganiu atakom DDoS

Administrator serwera to specjalista, który zarządza serwerami i utrzymuje je, dbając o ich systematyczną aktualizację, konfigurację, odpowiednie zabezpieczenie i ogólną optymalizację. Osoba ta ma również szeroką wiedzę na temat różnych rodzajów cyberataków i wie, jak się przed nimi skutecznie bronić. Największą zaletą zatrudnienia administratora serwera w firmie jest jego fachowe wsparcie w monetach krytycznych oraz duża elastyczność w zakresie konfiguracji serwerów do indywidualnych potrzeb danej firmy. Oznacza to, że specjalista z tej branży jest niezbędny przy większych projektach, nawet jeśli dane przedsiębiorstwo równolegle korzysta z usługi anty DDoS oferowanej przez dostawcę usług hostingowych.

Administrator serwera czy usługa anty DDoS?

Decyzja pomiędzy zatrudnieniem administratora serwera a zakupem usługi anty DDoS zależy od indywidualnych potrzeb, budżetu oraz poziomu ryzyka, z jakim ma się do czynienia dana organizacja. W idealnym świecie, dla maksymalnej ochrony, można by połączyć oba rozwiązania, czyli zatrudnić administratora serwera i jednocześnie korzystać z usług anty DDoS. Problem w tym, że nie każdą firmę na to stać. Utrzymanie specjalisty to dla przedsiębiorstwa duże i stałe obciążenie finansowe, które nie jest konieczne, w przypadku, gdy dana firma nie jest bardzo narażona na ataki hakerskie.

W takiej sytuacji taniej będzie wykupić usługę anty DDoS, która jest w pełni automatyczna i nie wymaga instalacji serwerów w lokalizacji przedsiębiorstwa. Klienci firmy HitMe mogą w tym celu skorzystać z serwerów dedykowanych, które blokują ataki DDoS. Ze względu na duży wybór pakietów każdy znajdzie u nas coś na swoją kieszeń.

Dodaj komentarz