Czy sukces strony internetowej zależy od jej poprawnej wersji mobilnej?
Z roku na rok zwiększa się liczba użytkowników przeglądających strony internetowe na smartfonach i trudno się temu dziwić. Telefon jest urządzeniem, z którym nie rozstajemy się nawet na chwilę, a zaawansowana technologicznie konstrukcja tego narzędzia, daje nam podobny komfort surfowania po sieci, co laptop czy komputer stacjonarny. Stawia to zupełnie nowe wyzwania przed twórcami stron internetowych, którzy muszą dostosować budowę witryny do zmieniających się przyzwyczajeń Internautów. Czy brak poprawnej wersji mobilnej strony www może negatywnie odbić się na jej całościowym sukcesie?
Czym w zasadzie jest mobilna wersja strony internetowej?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – mobilna wersja strony internetowej to wersja zaprojektowana z myślą o prawidłowym wyświetlaniu się tejże witryny na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony czy tablety. Głównym celem mobilnej wersji strony jest zapewnienie użytkownikowi wygodnego i intuicyjnego dostępu do treści i funkcji oferowanych przez tę stronę, w czasie, gdy korzysta on z mniejszego ekranu urządzenia mobilnego. Najważniejsze cechy mobilnej wersji witryny to:
- dostosowanie do mniejszego ekranu,
- responsywność,
- uproszczony, lecz wciąż efektowny design,
- nawigacja dotykowa.
Ponadto mobilna wersja strony internetowej powinna oferować taką samą funkcjonalność jak wersja desktopowa, czyli ta wyświetlana na laptopie lub klasycznym monitorze.
Mobile First, czyli praktyka, którą coraz częściej kierują się programiści
Stworzenie dobrej, funkcjonalnej i przyjaznej dla użytkownika strony internetowej to dziś „być albo nie być” dla każdego twórcy i przedsiębiorcy, który chce promować swoje towary lub usługi w sieci. Jeszcze kilka lat temu zupełnie naturalnym zjawiskiem była budowa desktopowej wersji witryny jako tej pierwszej i najważniejszej. Obecnie można zauważyć odwrotny trend. Programiści skupiają się najpierw na wykreowaniu i przetestowaniu mobilnej wersji strony internetowej, a dopiero po zakończeniu tych prac „biorą się” za wersję desktopową. Jak wiadomo, nic nie dzieje się bez przyczyny.
Posiadanie responsywnej strony www, która będzie prawidłowo wyświetlać się na urządzeniach mobilnych, jest bardzo ważne w kontekście pozyskiwania nowych klientów i odwiedzających, którzy coraz częściej wolą sięgnąć po smartfona, niż uruchomić laptopa. Jeśli witryna nie będzie odpowiednio przystosowana do urządzeń mobilnych, użytkownicy zaczną tracić nią zainteresowanie, a mniejszy ruch organiczny na stronie, to stracony potencjalny zysk.
Mobilna wersja strony internetowej a pozycjonowanie
Algorytmy Google doskonale „zdają sobie sprawę” z aktualnych trendów i premiują strony internetowe, które są przyjazne dla urządzeń mobilnych. W oczywisty sposób przekłada się to na pozycję danej witryny w wynikach wyszukiwania. Jeżeli więc zależy nam na tym, by nasza strona www zajmowała wysoką pozycję w rankingu, stworzenie mobilnej wersji witryny jest w zasadzie koniecznością. Im lepsza pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania, tym więcej Internautów zdecyduje się ją odwiedzić, a większy ruch organiczny, to lepsze zasięgi i wyższe zyski ze sprzedaży, jeżeli np. prowadzimy sklep internetowy lub oferujemy jakieś usługi online (choć nie tylko!). Co ważne, mobilne wersje stron są zazwyczaj lżejsze i szybciej się ładują, co nie tylko jest dużym udogodnieniem dla Internautów, ale również pośrednio ma pozytywny wpływ na SEO.
Natychmiast skróć czas wczytywania witryn i popraw Google PageSpeed. Znacząco podnieś wydajność i szybkość Twoich stron www.
Dlaczego warto zainwestować w mobilną wersję strony internetowej?
Tu odpowiedź nasuwa się sama – z powodu błyskawicznie rosnącej liczby użytkowników mobilnych. Dostosowanie strony do ich potrzeb gwarantuje, że będzie ona bardziej dostępna i przyjazna dla szerokiej grupy Internautów z różnych grup wiekowych. Co więcej, prawidłowo zoptymalizowana, mobilna wersja witryny zwiększa satysfakcję użytkowników z odwiedzin, co zachęca ich do powrotu i częstszego korzystania z oferowanych towarów, usług, treści bądź funkcji. Kolejnym argumentem, który przemawia za stworzeniem mobilnej wersji strony internetowej, jest jej pozytywny wpływ na SEO, a nie ma co się oszukiwać, jest to jeden z najważniejszych elementów udanego marketingu internetowego. Na koniec warto dodać, że posiadanie dobrze zaprojektowanej mobilnej wersji strony może dać firmie przewagę nad konkurencją, która jeszcze nie zainwestowała w tego typu rozwiązania lub nie zamierza tego robić.
Czy popularność urządzeń mobilnych oznacza, że można poświęcić mniejszą uwagę klasycznej stronie www?
Zarówno mobilna, jak i desktopowa wersja strony internetowej powinna być maksymalnie funkcjonalna, angażująca, estetyczna i przyjazna dla użytkownika. Każda z nich służy nieco innym celom i wpisuje się w potrzeby różnych Internautów. Niektórzy użytkownicy preferują przeglądanie Internetu na większym ekranie, co sprawia, że wersja desktopowa jest dla nich wygodniejsza i łatwiejsza w obsłudze. Im bardziej elastyczni będziemy w tym zakresie, tym większy sukces odniesie nasza witryna. A więc, odpowiadając na pytanie postawione w tytule, mobilna wersja strony www pełni dziś bardzo ważną rolę w kontekście marketingowym, wizerunkowym i sprzedażowym. Nie należy z niej rezygnować, ani tym bardziej traktować ją jako mniej istotną wersję klasycznej witryny. To potencjał, który trzeba wykorzystać, mając na względzie sukces swojej firmy.
Jak sprawdzić czy moja strona jest przystosowana dla urządzeń mobilnych?
Lighthouse od Google to doskonałe narzędzie do sprawdzania, czy Twoja strona jest przystosowana dla urządzeń mobilnych. Lighthouse to otwarte oprogramowanie dostępne jako część narzędzi deweloperskich w przeglądarce Google Chrome, które umożliwia analizę stron internetowych pod kątem różnych aspektów, w tym dostępności, wydajności, SEO i właśnie dostosowania do urządzeń mobilnych.
Oto, jak możesz użyć Lighthouse do sprawdzenia przystosowania strony dla urządzeń mobilnych cały poradnik znajdziesz tutaj
- Otwórz Google Chrome: Upewnij się, że używasz najnowszej wersji przeglądarki Google Chrome.
- Przejdź do swojej strony internetowej: Otwórz stronę, którą chcesz przetestować.
- Otwórz Narzędzia Deweloperskie: Możesz to zrobić, klikając prawym przyciskiem myszy na stronie i wybierając „Zbadaj” lub używając skrótu klawiszowego (
Ctrl+Shift+I
na Windows/Linux,Cmd+Option+I
na Mac). - Przejdź do zakładki Lighthouse: W Narzędziach Deweloperskich znajdziesz zakładkę Lighthouse.
- Konfiguruj test: Możesz wybrać, czy chcesz przeprowadzić test na urządzeniu mobilnym czy na komputerze stacjonarnym. Zaznacz wszystkie kategorie, które chcesz przetestować, w tym „Mobile Friendliness”.
- Uruchom Audyt: Kliknij „Generate report” (Wygeneruj raport). Lighthouse przeprowadzi serię testów na Twojej stronie.
- Przejrzyj wyniki: Po zakończeniu audytu, Lighthouse wygeneruje raport, w którym przedstawione będą wyniki dla każdej kategorii. W sekcji dotyczącej dostosowania do urządzeń mobilnych znajdziesz szczegółowe informacje o tym, jak Twoja strona prezentuje się na urządzeniach mobilnych, wraz z ewentualnymi sugestiami dotyczącymi poprawek.
- Dokonaj potrzebnych zmian: Na podstawie raportu Lighthouse możesz dokonać niezbędnych zmian w swojej stronie, aby lepiej dostosować ją do urządzeń mobilnych.