Consent Mode v2 – czym jest i dlaczego musisz go wdrożyć na swojej stronie internetowej?

Obrazek dla Consent Mode v2 – czym jest i dlaczego musisz go wdrożyć na swojej stronie internetowej?

Wymagania dotyczące ochrony prywatności użytkowników Internetu stale rosną, co wymusza na właścicielach stron internetowych podjęcie odpowiednich działań mających na celu dostosowanie witryny do obecnych regulacji. Dotyczą one m.in. wykorzystywania plików cookie, które pozwalają na gromadzenie informacji o preferencjach i potrzebach każdego Internauty. Na ich podstawie można np. przygotować spersonalizowaną ofertę dla klientów e-sklepów. Rok 2024 przyniósł duże zmiany w tym zakresie. Jeśli chcesz nadal korzystać z ciasteczek, przyda Ci się garść wiedzy o Consent Mode v2. Co to takiego? Czytaj dalej!

Czym jest Consent Mode v2?

Działania marketingowe w Internecie w głównej mierze związane są ze zbieraniem informacji o użytkownikach. Przodują w tym sklepy internetowe, które przy pomocy plików cookie są w stanie np. rekomendować klientowi konkretne produkty, zapamiętywać zawartość porzuconego koszyka czy też analizować zachowania klientów na stronie w celu optymalizacji witryny. Co istotne, nie można używać plików cookie bez zgody Internauty. Do tej pory użytkownicy mogli wybierać, czy chcą być śledzeni w sieci przez ciasteczka, lecz od 6 marca 2024 roku proces uzyskania takiej zgody wszedł na zupełnie nowy poziom. I tu płynnie przechodzimy do meritum, czyli Consent Mode v2.

consent mode 2 preferencje
Google Consent Mode v2 – preferencje wyboru ciasteczek.

Consent Mode v2 to nowa, odświeżona odsłona pierwszego trybu zgody zaproponowanego przez Google (Consent Mode). Została ona zaprojektowana z uwzględnieniem najnowszych, europejskich regulacji prawnych dotyczących prywatności i ochrony konsumentów (RODO i DMA). Consent Mode v2. daje użytkownikom możliwość wyboru, które pliki cookie mogą ich śledzić, a które nie. Wyrażenie zgody bądź odmowy na monitoring aktywności w sieci odbywa się poprzez zaznaczenie odpowiednich opcji na banerze, który wyskakuje zaraz po wejściu Internauty na wybraną stronę.

Kto musi wdrożyć Consent Mode v2 i dlaczego jest to tak ważne?

Nowy tryb zgody musi wdrożyć każdy właściciel witryny, które wykorzystuje ciasteczka do celów marketingowych i nie chodzi tu tylko i wyłącznie o personalizację reklam, ale też o analizę zebranych danych czy remarketing. Wdrożenie Consent Mode v2 jest więc absolutnie konieczne w przypadku sklepów internetowych. Brak nowego trybu zgody oznacza niedostosowanie witryny do przepisów RODO i DMA, za co, w przypadku kontroli, grożą poważne sankcje prawne i finansowe. Co więcej, brak Consent Mode v2 może spowodować automatyczne wyłączenie niektórych usług Google, w tym Google Ads, a także zablokować skuteczność i opłacalność wszystkich prowadzonych do tej pory działań marketingowych. Ostatnią konsekwencją jest utrata zaufania bardziej świadomych Internautów, co przełoży się na mniejszy ruch na stronie i mniejsze zyski ze sprzedaży (w przypadku e-sklepów).

Jak wdrożyć Consent Mode v2?

We wdrożeniu Consent Mode v2 pomogą Ci przygotowane do tego narzędzia, a mianowicie One Trust, Cookiebot, Cookiehub, Cookiescript, Osano, Commander Act lub Didomi. Wymienione wyżej narzędzia dostępne są w wersji podstawowej (za darmo) i rozszerzonej (za opłatą). Wersja podstawowa sprawdzi się na blogu, natomiast dla sklepów internetowych oraz witryn z dużą ilością podstron, polecamy rozszerzoną wersję oprogramowania. Kiedy wybierzesz już narzędzie, które odpowiada Ci pod względem funkcjonalności i ewentualnych kosztów, zainstaluj je na swoim CRM-ie, takim jak np. WordPress. Następnie:

  • użyj wybranego narzędzia do przeskanowania swojej strony internetowej, aby mogło rozpoznać i odpowiednio sklasyfikować pliki cookies,
  • skonfiguruj wygląd banera, który pokaże się użytkownikowi zaraz po wejściu na stronę,
  • zapisz zmiany i sprawdź, czy baner wyświetla się prawidłowo,
  • jeśli wszystko jest w porządku, przejdź do Google Tag Managera i zaloguj się do niego ze swojego konta Google,
  • przejdź do panelu Google Tag Managera i utwórz tag dla swojego narzędzia do zarządzania ciasteczkami, możesz w tym celu skorzystać z gotowych tagów oferowanych przez np. One Trust, kliknij przycisk „New”, a potem „Discover more tag types in the Community Template Gallery” i wyszukaj szablon dla swojego systemu,
tag onetrust cmp
OneTrust CMP. Konfiguracja tagu.
  • zainstaluj szablon i podaj numer ID swojego narzędzia, aby dokończyć konfigurację,
  • potem przejdź do zakładki Admin w panelu głównym GTM,
  • wybierz „Container Settings”, a w sekcji „Additional Settings” zaznacz „Enable consent mode”.
instalacja consent mode onetrust
Zainstaluj szablon.

Gotowe! W ten sposób połączysz GTM z tagiem, który powstał na potrzeby Twojego narzędzia do zarządzania plikami cookie.

Jakie narzędzie do zarządzania plikami cookie wybrać do WordPressa?

Opisywaliśmy już Jak dodać zgodę na ciasteczka – WordPress RODO, GDPR – HitMe Blog Hosting w aktualnej wersji tej wtyczki możesz również dodać zgodność z Consent Mode v2 – o ile posłużysz się kodem Google Tag Managera. Jeśli nie masz jeszcze tej wtyczki, skorzystaj z naszego poradnika i zainstaluj ją na swoim WordPress.

google consent v2 wp
Wtyczka Zgodności ciasteczek z RODO – wsparcie dla Consent Mode V2.

Dostosuj ustawienia wyglądu bannera cookies, a menu „Integracja” podaj swój kod GTM-XXXXXX. Warto też ustawić ekran wyboru ciasteczek na „Układ jednej strony” oraz aktywować pływający przycisk, gdzie odwiedzający może zawsze zmienić swoje ustawienia.

Preferencje ciasteczek consent mode
Ekran ustawień ciasteczek oraz pływający przycisk zmiany ustawień – poniżej.

Gotowe. Masz już Cookie Consent Mode v2 na swojej stronie.

Bardzo dużą popularnością cieszy się wtyczka Cookiebot CMP od Usercentrics. To łatwe w obłudzie i zautomatyzowane narzędzie, które gwarantuje zgodność z RODO, DMA, CCPA, LGPD i innymi regulacjami dotyczącymi ochrony prywatności. Cookiebot oferuje kompleksowe rozwiązanie, które pomaga właścicielom stron internetowych w identyfikacji i kontrolowaniu wszystkich cookies i technologii śledzących używanych na ich stronach, umożliwiając użytkownikom wyrażanie świadomej zgody na przetwarzanie ich danych osobowych. Ponadto, Cookiebot dostarcza szczegółowe raporty dotyczące zgód i używania plików cookie, co pomaga właścicielom witryn w analizie zachowań użytkowników i dostosowaniu strategii prywatności do bieżących potrzeb.

Jak sprawdzić czy poprawnie wdrożyłeś Consent Mode V2 – zaawansowane.

Poniżej znajdziesz skrypt, który można uruchomić w konsoli przeglądarki (najczęściej dostępna po naciśnięciu klawisza F12 w większości przeglądarek). Skrypt ten umożliwia weryfikację ustawień zgody zapisanych bezpośrednio w Menedżerze Tagów Google.

Wklej w konsoli przeglądarki poniższy snippet:

(() => {
  l = s => s == undefined ? "" : s ? "granted" : "denied";
  c = s => s == "granted" ? "color: #0C0": "color: #C00";
  if (!window["google_tag_data"]) {
    console.warn("No Consent Mode data found");
    return;
  }
  var g = "ics" in google_tag_data ? google_tag_data.ics.entries : null, 
      i = "",
      t = "%c" + "Consent Mode settings:", 
      u = "";
  console.log(t, "font-size: 1rem");
  for (var a in g) {
    i = l(g[a]['default']);
    u = l(g[a]['update']);
    if (i == "" && u == "") continue;
    t = ("\t" + a + ":" +
      (i != "" ? "\n\t\tDefault: %c" + i : "%c")
      + "%c" +
      (u != "" ? "\n\t\tUpdate: %c" + u : "%c"));
    console.log(t, i != "" ? c(i) : "",
    "", u != "" ? c(u) : "", "");
  }
  if (i == "") console.log("No default Consent settings found");
})()
google consent mode v2 test
Wynik potwierdza wdrożenie ustawień.

Aby sprawdzić zawartość tablicy dataLayer, możesz po prostu wpisać polecenie dataLayer w konsoli przeglądarki lub skorzystać z poniższego skryptu, który ułatwia odczyt:

(function(w, d, t) {
  for (i of w[d])
    t += JSON.stringify(i).replaceAll(/\"\d{1,}\":/g, "") + "\n";
  console.log(t);
})(window, "dataLayer", "")

Po wyrażeniu zgody (na przykład w banerze plików cookie) na wszystkie typy plików cookie, dataLayer będzie zawierać zarówno początkowe ustawienia, jak i te zaktualizowane w związku z trybem zgody.

gtm consent mode v2 test
Test dataLayer przed zgodą i po zgodzie.
Tagi
Podoba Ci się? 0
Miniaturka Adam
Adam
Justyna thumb
Justyna