Jak sprawdzić czy serwer dobrze wysyła pocztę?

Jeśli mamy podejrzenie że mogą być jakieś problemy z wysyłaniem poczty w skrzynkach założonych na serwerze z panelem DirectAdmin warto w pierwszej kolejności sprawdzić poprawność konfiguracji swojego konta pocztowego e-mail.
Do tego celu można wykorzystać darmowe narzędzie on-line mail-tester.com a wynik jego działania podesłać w zgłoszeniu do pomocy technicznej, ułatwi nam to pracę i zdecydowanie przyspieszy analizę zgłoszenia.
Poniżej opisujemy jak to zrobić.
Krok 1
Odwiedzamy narzędzie on-line pod adresem mail-tester.com
Podczas odwiedzin zostanie nam wygenerowany unikalny adres odbiorcy, na który wyślemy wiadomość e-mail z naszego konta. Adres ten kopiujemy do schowka za pomocą polecenia „Kopiuj” (Ctrl+C lub Cmd+C na Mac)
UWAGA: Nie zamykamy strony mail-tester.com (musi być cały czas aktywna)
Krok 2
Tworzymy wiadomość
Następnie otwieramy nasz program, którego używamy codziennie do obsługi poczty. Może to być zarówno udostępniany na naszych serwerach klient webowy (Roundcube czy RainLoop) jak i również zewnętrzny klient pocztowy jak Thunderbird czy Microsoft Outlook, Mail.
Po otwarciu programu pocztowego tworzymy nową wiadomość, a jako adresata (odbiorcę wiadomości) wklejamy adres e-mail, który wyświetlił się w miejscu oznaczonym ramką na stronie mail-tester.com, który skopiowaliśmy do schowka.
„Wklej” (Ctrl+V / CMD+V na Mac).
Dla każdego odwiedzającego witrynę mail-tester.com adres odbiorcy jest inny, generowany losowo, więc proszę nie przepisywać go z obrazka powyżej tylko wpisać swój, wygenerowany po wejściu na powyższą stronę.
Pola temat oraz treść wiadomości wypełniamy natomiast dowolną treścią przy czym warto unikać wysyłania pustych wiadomości lub jedynie ze słowem test, ponieważ takie wiadomości będą miały błędy podczas weryfikacji. Poniżej zamieszczamy screen z programu Mozilla Thunderbird pokazujący przykładową wiadomość:
Krok 3
Wysyłamy wiadomość.
Taką wiadomość wysyłamy korzystając z funkcji „Wyślij” w używanym programie pocztowym.
Masz kłopot ze SPAM-em? Ochrona przed SPAMem, wirusami, phisingiem i malware w HitMe!
Krok 4
Testujemy naszą wiadomość.
Wracamy do strony mail-tester.com, której nie zamknęliśmy i klikamy na przycisk „Sprawdź wynik” i po chwili pokazuje się rezultat testu jak poniżej.
Krok 5
Jeśli wynik jest daleki od idealnego (10/10) – polecamy zapoznać się z naszym artykułem Jak skutecznie i pewnie realizować wysyłkę wiadomości email , gdzie opisujemy najważniejsze aspekty konfiguracji poczty e-mail na serwerze z panelem DirectAdmin.
Na samym dole okna z wynikami testu znajduje się link do jego udostępnienia, ja najbardziej można przesłać tak link z wynikiem testu w zgłoszeniu do nas.