Jak wykorzystać narzędzia analityczne dostępne w panelu hostingu do analizy ruchu na Twojej stronie? Webalizer.
Chcesz wiedzieć, ilu internautów odwiedza Twoją stronę internetową? Zależy Ci na zestawieniu godzinowym, miesięcznym i rocznym? Chcesz dowiedzieć się, czy prowadzone przez Ciebie działania marketingowe przekładają się na zwiększony ruch na witrynie? Mamy na to skuteczne rozwiązanie. W ramach wykupionego hostingu nasi Klienci mogą korzystać z Webalizera. To narzędzie jest dostępne od zawsze w naszym panelu hostingowym. To pomocne i skuteczne narzędzie do podstawowej analizy ruchu na stronie WWW. Jakie są jego możliwości?
Narzędzia analityczne w hostingu – czym są?
Narzędzia analityczne w hostingu to programy i aplikacje, które pozwalają na monitorowanie i analizowanie wydajności, działania i zachowań witryny internetowej hostowanej na serwerze. Narzędzi tych możesz wykorzystać do zbierania danych o ruchu na Twojej stronie, interakcjach użytkowników, wydajności serwera i innych parametrach, które mogą być przydatne do optymalizacji działania strony WWW.
Opisywaliśmy już proces instalacji GoogleAnalytics Jak podłączyć statystyki Google pod WordPress? Analytics i Search Console. – HitMe Blog Hosting ale coraz więcej firm odchodzi od tej popularnego narzędzia analitycznego. Głównie ze względu na potencjalną obawę przed skutkami prawnymi Kolejne kraje uznają że Google Analytics narusza RODO. Jakie alternatywy? – HitMe Blog Hosting. Jeśli ktoś potrzebuje analityki po podobnych możliwościach, która nie przekazuje żadnych danych i jest zgodna z RODO/GDPR, wybiera wtedy Matomo – alternatywa dla Google Analytics. – HitMe Blog Hosting. Ale co jeśli potrzebujemy zwykłych prostych statystyk? Bez wyszukanych informacji, filtrów. Ot, informacji ile ludzi wchodzi na naszą stronę, kiedy, z jakich krajów. Wszak liczników na stronach się już nie używa.
Jedną z takich właśnie aplikacji analitycznych, która istnieje od dawna jest Webalizer, który wyświetla statystyki w formie zestawień, zawierające sumaryczne bądź uśrednione wartości różnego typu odwołań do serwera (np. hits, files, pages, visits). Na podstawie przetworzonych informacji aplikacja tworzy czytelne diagramy i wykresy, które ułatwią Ci analizę i monitoring ruchu na witrynie oraz pozwolą ocenić skuteczność działań promocyjnych. Webalizer nie oferuje tylu funkcji analitycznych co popularny Google Analytics jednak jest darmowy i nie zbiera żadnych danych o użytkowniku. A co najważniejsze – nie przekazuje ich dalej. Ale umówmy się – jest jeden mankament. No może, dwa. Jest po angielsku i jest archaiczny!
Niemniej jednak w dalszej części poradnika dowiesz się jak obsługiwać Webalizer, nie znając angielskiego.
Jak działają narzędzia analityczne w hostingu?
Narzędzia analityczne w hostingu mogą śledzić i analizować ruch sieciowy na stronach internetowych. Chodzi tu przede wszystkim o takie informacje jak: liczba wejść, wyjść, czas spędzony na stronie, dane demograficzne odwiedzających (np. lokalizacja geograficzna), oraz źródła ruchu (np. wyszukiwarki, odsyłacze, media społecznościowe, reklamy). Co więcej, bardziej zaawansowane narzędzia analityczne do analizy ruchu na stronie mogą również mierzyć wydajność witryny, czas jej ładowania oraz informować o problemach z wydajnością strony internetowej, co znacząco usprawnia proces jej optymalizacji.
Webalizer jest mało skomplikowanym analizatorem logów serwera www, a z jego obsługą poradzi sobie nawet niedoświadczony administrator. Narzędzie to cechuje nie tylko prostota, ale i niskie zapotrzebowanie na zasoby – a co za tym idzie nie obciąża ono serwera i nie zwiększa czasu potrzebnego do załadowania się strony internetowej.
Czy narzędzia analityczne w hostingu są skuteczne?
Skuteczność narzędzi analitycznych w hostingu zależy od ich odpowiedniego skonfigurowania oraz od umiejętności administratora strony związanych z analizą i interpretacją zebranych informacji. Konieczne jest również przestrzeganie zasad prywatności i ochrony danych, takich jak RODO, aby zapewnić internautom ochronę zgodną z obowiązującymi przepisami prawa.
Wykorzystanie narzędzi do analizy ruchu na stronie może pomóc w dostosowaniu witryny do potrzeb użytkowników i zwiększeniu jej atrakcyjności dla odwiedzających. Jest też jeden z najlepszych i najtańszych sposobów na zbadanie efektywności prowadzonych akcji marketingowych.
Jak korzystać ze statystyk Webalizer?
Wystarczy zalogować się do swojego panelu hostingowego i wybrać [1] Statystyki, a na kolejnej stronie kliknąć w [2] nazwę domeny, dla której statystyki chcemy wyświetlić.
Wyświetlą się statystyki z podziałem na miesiące oraz wizualny wykres reprezentujący dany miesiąc.
Objaśnienie znaczeń z języka angielskiego w Webalizer:
Hits
– czyli „trafienie„, to każde zarejestrowane żądanie do serwera,Files
– czyli „pliki„, to każdy z plików odesłany do przeglądarki użytkownika, odpowiedź,Pages
– czyli „strony” to odsłony dokumentów HTML lub innych, na serwerze,Sites
– czyli „witryny” – liczba witryn pokazuje, ile unikalnych adresów IP wysłało żądania do serwera w okresie raportowania. Nie oznacza to liczby unikalnych indywidualnych użytkowników (prawdziwych osób),Visits
– czyli „odwiedziny” – za każdym razem, gdy wysyłane jest żądanie do serwera z danego adresu IP w danym przedziale czasu. Może to w przybliżeniu określić pojedynczą wizytę użytkownika.
Po kliknięciu na dany miesiąc, wyświetli nam się szczegółowe zestawienie zebranych danych o odwiedzinach. Przy czym możemy się przełączać pomiędzy:
Daily Statistics
– statystyki z podziałem na dzieńHourly Statistics
– statystyki z podziałem na godzinyURLs
– podział pod względem żądanych adresów URLEntry / Exit
– strony wejścia wyjścia czyli jakie adresy URL są używane do wejścia na Twoją witrynę i jakie są ostatnio przeglądane stronyReferrers
– strony odsyłające, to adresy URL, które prowadzą użytkownika do Twojej witryny lub powodują, że przeglądarka żąda czegoś od Twojego serwera. Zdecydowana większość żądań pochodzi z Twoich własnych adresów URLSearch
– wyszukiwania w domenie, Webalizer przeprowadzi minimalną analizę znalezionych ciągów odsyłających, szukając dobrze znanych wzorców ciągów wyszukiwaniaAgents
– przeglądarki internetoweCountries
– podział na kraje
Jak widzimy cały Webalizer prezentuje dość techniczne zestawienia danych, które nie są tak przyjazne dla oka jak te z Google Analytics. Jednak dają podstawowe informacje o ruchu w obrębie danej domeny. Całą tę trudność rekompensuje fakt, iż dane te nie są przesyłane żadnej firmie zewnętrznej. Nie wpływają na proces ładowania strony – ponieważ dane, które zbiera webalizer, są pozyskiwane wyłącznie z logów dostępnych już na serwerze.
Dodaj komentarz