Kiedy warto weryfikować domenę Google i jak to zrobić?

Obrazek dla Kiedy warto weryfikować domenę Google i jak to zrobić?

Firma Google udostępnia wiele narzędzi, z których na co dzień korzystają zarówno mali przedsiębiorcy, jak i międzynarodowe korporacje. Mowa tu np. o środowisku Google Workspace, Google Search Console czy Google AdSense. Jeśli masz zamiar wykorzystywać wspomniane wyżej narzędzia w swojej firmie, powinieneś pamiętać o weryfikacji domeny Google. Co to za proces i jakie korzyści się z nim wiążą? Zapraszamy do lektury!

Co to jest weryfikacja domeny Google?

Weryfikacja domeny Google to jednorazowy proces, który pozwoli Ci na uzyskanie pełnego dostępu do wybranych narzędzi Google. Proces ten polega na potwierdzeniu, że jesteś właścicielem danej witryny, lub że masz prawo, aby nią zarządzać (w przypadku administratorów). Wyjaśnijmy to na przykładzie.

Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z artykułami dla małych dzieci o nazwie „Bobas”, z domeną moj-bobas.pl. Firma prężenie się rozwija, więc potrzebujesz wielofunkcyjnego narzędzia, które pomoże Ci zarządzać dokumentami, kalendarzem oraz pocztą. Decydujesz się na aplikację biurową Workspace, która ułatwi Ci komunikację z klientami, planowanie dostaw, a także dzielenie się raportami sprzedaży z pracownikami. Brzmi świetnie, prawda?

Jednak zanim będziesz mógł korzystać z pełnej funkcjonalności Google Workspace, musisz udowodnić, że domena moj-bobas.pl należy do Ciebie. W tym celu Google poprosi Cię o wykonanie kilku prostych czynności, które potwierdzą Twoje prawa do zarządzania wspomnianą wyżej stroną internetową. Pozytywna weryfikacja domeny umożliwi Ci korzystanie z zaawansowanych narzędzi oferowanych przez Google Workspace, co usprawni i zoptymalizuje realizację zadań w Twojej firmie.

Kiedy należy zweryfikować domenę Google?

Jak już zaznaczyliśmy we wstępie, weryfikacja domeny Google będzie konieczna w przypadku, gdy zechcesz uzyskać pełen dostęp do:

  • Google Workspace,
  • Google Search Console – weryfikacja pozwala na dostęp do danych dotyczących wydajności strony, błędów indeksowania oraz umożliwia wprowadzanie zmian mających na celu poprawę pozycji domeny w wynikach wyszukiwania;
  • Google AdSense – weryfikacja domeny potwierdzi, że masz prawo do umieszczania reklam na swojej stronie internetowej i otrzymywania za nie wynagrodzenia;
  • Google Ads – weryfikacja domeny może być wymagana, aby potwierdzić, że masz prawo do prowadzenia działań marketingowych na danej stronie,
  • Google Analytics – w tym przypadku weryfikacja domeny nie jest konieczna, ale da Ci dostęp do rozszerzonych funkcji tego narzędzia.

Jak zweryfikować domenę Google?

Google oferuje aż kilka sposobów na weryfikację własności posiadanej przez Ciebie domeny internetowej. Możesz skorzystać z weryfikacji:

  • za pomocą tagu lub pliku HTML,
  • za pomocą konta Google Analytics,
  • za pomocą Menedżera tagów Google,
  • za pomocą rekordu TXT dodanego w strefie DNS domeny – najbardziej elastyczna opcja ale i wymagająca pewnych kroków, które tu opiszemy.
Nie masz jeszcze hostingu?

Masz domenę a nie masz jeszcze hostingu? Sprawdź naszą przystępną ofertę hostingową.

Sprawdź

Weryfikacja domeny przez DNS na przykładzie Google Search Console

Przejdź do witryny Google Search Console i [1] Dodaj usługę. Zostaniesz zapytany o metodę weryfikacji. Wybierz [2] metodę DNS i kliknij Dalej.

Następnie skopiuj [1] wartość klucza weryfikacyjnego do schowka.

Nie weryfikuj w tej chwili. Zrobisz to za chwilę.

Otwórz nową zakładkę w przeglądarce gdzie zaloguj się do swojego panelu hostingowego. [1] wybierz swoją domenę, a następnie otwórz narzędzie [2] Zarządzanie DNS

Kliknij [1] Dodaj rekord

Następnie jedyne co musisz zmienić to przestawić typ rekordu [1] na typ TXT, następnie uprzednio skopiowaną wartość rekordu z Google [2] wklej w pole Wartość. Kliknij przycisk [3] Dodaj.

To wszystko.

Pamiętaj że aktualizacja DNS zajmuje zwykle od kilku minut. Może również potrwać do 24 godzin. Jeśli Google nie znajdzie rekordu natychmiast, będzie go okresowo sprawdzać.

Po odczekaniu chwili możesz spróbować [1] zweryfikować swoją domenę przez serwery Google.

Jeśli wszystko pójdzie poprawnie, wyświetli się następujące okno.

własność domeny zweryfikowana

Co w sytuacji, gdy weryfikacja domeny się nie powiedzie? Najpierw sprawdź, czy wykonałeś wszystkie kroki zgodnie z instrukcją Google. Jeśli tak, ale mimo to, nie uzyskałeś dostępu do wybranego narzędzia, sprawdź, czy zmiany w ustawieniach domeny zostały prawidłowo zapisane, i czy serwery DNS miały wystarczająco dużo czasu na odświeżenie. Czasem zdarza się, że zmiany widoczne są dopiero po kilku godzinach. Jeśli po ich upływie problem z dostępem nadal się utrzymuje, skontaktuj się ze swoim dostawcą hostingu, aby upewnić się, że wszystkie ustawienia DNS zostały dobrze skonfigurowane.

Co Ci daje weryfikacja domeny Google? Jakie zalety się z tym wiążą?

Choć może Ci się wydawać, że konieczność weryfikacji domeny to dodatkowe utrudnienie, w rzeczywistości przynosi ona wiele korzyści, które znacznie przewyższają początkowy wysiłek. Weryfikacja domeny potwierdza Twoje prawo do zarządzania nią, co otwiera Ci dostęp do pełnej gamy zaawansowanych narzędzi Google, a także pomaga zabezpieczyć domenę przed nieuprawnionym wykorzystaniem i nieautoryzowanym dostępem. Dzięki weryfikacji możesz również korzystać z firmowych adresów e-mail z własną domeną (np. kontakt@moj-bobas.pl), co nadaje Twojej firmie bardziej profesjonalny i wiarygodny wizerunek. W ten sposób tworzysz silniejszą i bardziej rozpoznawalną markę, która powoli ugruntowuje swoją pozycję na rynku.