Pozycjonowanie stron na WordPress – poradnik krok po kroku.

Obrazek dla Pozycjonowanie stron na WordPress – poradnik krok po kroku.

Prowadzisz sklep internetowy lub stronę, na której prezentujesz swoje usługi? Dowiedz się jak najwięcej o pozycjonowaniu strony na WordPress i wykorzystaj w praktyce zasady. Wysoka pozycja witryny w rankingu Google zwiększy Twoją widoczność, przez co możesz zyskać nowych klientów, a także dotrzesz do grupy osób zainteresowanych oferowanymi przez Ciebie usługami.

Pozycjonowanie WordPress wyróżni Cię na tle konkurencji, co z kolei da Ci możliwość realnego zysku. Sprawdź, jak pozycjonować stronę WordPress – najważniejsze zasady SEO WordPress i sposoby ich łatwego wdrożenia. Przeczytaj i dowiedz się, jak pozycjonować stronę na WordPressie.

Czym jest SEO?

SEO to skrót Search Engine Optimizer i oznacza optymalizację witryn pod kątem wyszukiwarek internetowych. Celem SEO jest zwiększenie widoczności stron internetowych po wpisaniu związanych z nimi haseł w wyszukiwarce, co więcej umożliwia zyskanie przewagi nad konkurentami i ma także wpływ na wizerunek Twojej marki w sieci. 

Pamiętaj, że efekty pozycjonowania nie są widoczne od razu. To proces długofalowy, składa się z wielu etapów, które w ostateczności mogą doprowadzić stronę do miejsca w TOP 10. Pierwsze rezultaty swoich działań SEO możesz zauważyć minimum po kilku tygodniach. Jednakże nawet po osiągnięciu wymarzonej pozycji w rankingu nie rezygnuj z wcześniej podjętych działań.

SEO nieodłącznie wiąże się z dokładną analityką zachowania użytkowników na naszej stronie. Najpierw zadbaj o zaprojektowanie strony zgodnie z zasadami User Experience, a dalsze pozycjonowanie WordPress wesprzyj działaniami marketingowymi, które naprowadzą użytkowników na konkretne podstrony.

Dlaczego pozycjonowanie WordPress jest tak ważne?

Gdy stworzysz swoją witrynę, zostanie ona zaindeksowana przez wyszukiwarki. Od tego momentu będzie ona rywalizowała z innymi stronami internetowymi o jak najwyższą pozycję w rankingu. Jeśli nie zadbasz o jej optymalizację, link do Twojej witryny schowa się daleko za konkurencją, na skutek czego wyniki sprzedaży produktów bądź usług będą zdecydowanie malały. 

O dobrą optymalizację zadbaj już na etapie budowania strony. Niech developer Twojej strony wykona ją z wstępną optymalizacją pod SEO. W dalszych etapach jednym ze sposobów jest między innymi dodanie na nią treści zoptymalizowanych pod kątem SEO.

Dobrze zoptymalizowane strony zawierają jakościowe treści nasycone frazami kluczowymi, które odpowiadają na zapytania użytkowników. Frazy te pozwalają algorytmom uszeregować stronę jak najwyżej, aby mogła ona dotrzeć do zainteresowanych nią osób. Aby ułatwić sobie późniejsze pozycjonowanie, rozważ utworzenie witryny opartej na platformie WordPress. Chcesz samodzielnie stworzyć witrynę na WordPress? Sprawdź nasz poradnik Instalacja WordPress krok po kroku.

1. Analiza słów kluczowych | Pozycjonowanie strony WordPress

Twórz teksty zawierające słowa kluczowe. To jeden z podstawowych elementów optymalizacji witryny. Lista kluczowych fraz powinna zostać stworzona na podstawie ich wcześniejszej analizy. Skorzystaj z pomocy darmowych oraz płatnych narzędzi, szukaj fraz pojawiających się w podpowiedziach po wpisaniu zapytania do Google, analizuj frazy użyte przez konkurencję.

Zastosuj frazy ogólne oraz dopasowane dokładnie do Twojej działalności – tzw. brandowe. Będą one związane z Twoją marką i to właśnie z nimi kojarzą Cię odbiorcy. Oczywiście w przypadku słów kluczowych zależy nam na stworzeniu zapytań o niskiej konkurencyjności – nazywane są frazami long tail.

Tworzy się je poprzez połączenie więcej niż dwóch słów — przykładowo sukienka damska w paski czerwona.   Niezwykle dokładnie opisują one treści, jakie chce znaleźć użytkownik. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że właśnie poprzez nie trafi się na pozycjonowaną przez Ciebie witrynę.

Z jakich narzędzi korzystać przy pozycjonowaniu? Osoby początkujące mogą sięgnąć po: Keyword Generator Ahrefs i Planer słów kluczowych od Google i Semstorm. Darmowe narzędzia, proste w użytku, pozwalające na dobranie pasujących fraz.

2. Zagęszczenie słów kluczowych a pozycjonowanie WordPress

Pozycjonowanie strony WordPress poprzez frazy kluczowe będzie nieskuteczne, gdy zostaną one wpisane w zbyt małej lub za dużej ilości. Znając końcową długość pisanego tekstu, ustal ile dokładnie fraz kluczowych wpiszesz w poszczególnych akapitach. Zachowuj dobre proporcje, tekst zostanie wtedy odebrany przez algorytmy jako ten o wyższej jakości, a ponadto będzie przystępniejszy dla czytelnika.

Jak dobrać proporcje słów kluczowych w tekście? Zagęszczenie słów kluczowych to stosunek fraz do wszystkich słów napisach w danym tekście i wyraża się go w procentach. Zadbaj, aby ich ilość nie przekroczyła 5%, sprawdź także, czy została wpisana minimalna ilość fraz kluczowych – nie może ich być mniej niż 3%.

Chcąc być dokładnym, wykonaj obliczenia, które pozwolą ustalić ich dokładną liczbę. Przykładowo sprawdźmy minimalne zagęszczenie słów kluczowych dla opisu kategorii posiadającego średnio 500 słów. Policz: 500* 0,03= 15. Z obliczeń wynika, że najlepiej by było, gdyby słowa kluczowe wystąpiły w tym tekście minimalnie 15 razy.

Jeśli nie chcesz przeznaczać swojego czasu na obliczenia, przyjmij zasadę wpisywania słowa kluczowego co średnio 1000 lub 500 zzs (znaków ze spacjami) czyli wrzucaj w tekst daną frazę co jakiś czas. Oczywiście dopasuj częstotliwość słów do długości całego tekstu, wiadomo że w krótszym tekście – wystąpią one w mniejszych ilościach.

Odmieniaj frazy kluczowe, stosuj ich liczbę mnogą i pojedynczą. Celem jest uzyskanie jak najbardziej naturalnego brzmienia tekstu, dlatego nie stosuj słów zupełnie niepasujących do całego zdania.

3. Optymalizacja nagłówków

Stwórz czytelną strukturę treści, korzystaj koniecznie z nagłówków H1, H2, H3 lub H4. Pamiętaj że ludzi zniechęca duża ilość tekstu akapitowego, dlatego zawsze staraj się podzielić długi tekst na mniejsze części, będzie on bardziej uporządkowany. Wiele nagłówków nada całości dobry rytm i sprawi, że tekst zostanie przeczytany szybko i jednocześnie zrozumiale.

Śródtytuły i wyliczenia wpływają na UX, który również ma duże znaczenie w optymalizacji strony. Wyróżniają one najważniejsze informacje, które zostaną lepiej zapamiętane przez użytkowników. Dlaczego jeszcze są tak istotne? Większość czytelników jedynie skanuje tekst, zamiast zgłębiać jego szczegóły dlatego spraw, aby główne kwestie zostały wyodrębnione i rzucały się w oczy podczas scrollowania.

Nagłówki posłużą Ci również do ulokowania fraz kluczowych w naturalny sposób. W tytuł i kolejne nagłówki H2 wpisz frazy główne oraz typu long tail. Mogą mieć one formę pytania, na które odpowiedź zostanie udzielona w kolejnych akapitach. Czytelnicy z łatwością uchwycą główny temat tekstu i szybciej znajdą interesujące ich fragmenty. Z kolei boty Google, te z łatwością przeanalizują cały Twój artykuł.

4. Optymalizacja meta tagów i opisu w pozycjonowaniu SEO strony WordPress

Tytuł i opis strony internetowej również powinien zawierać frazy kluczowe wyłonione we wcześniejszej analizie. Otwórz kod HTML Twojej witryny i edytuj meta title i meta description. W WordPress możliwość ich edycji otrzymasz tuż po zainstalowaniu wtyczki Yoast SEO. Nie instalowałeś nigdy wtyczki? Sprawdź poradnik na naszej wiki Jak zainstalować wtyczkę w WordPress.

Meta tytuł

Meta title jest widoczny po wpisaniu zapytania w: wyszukiwarce, nazwie karty w przeglądarce internetowej oraz na pasku witryn dodanych do ulubionych.

To pierwsza informacja, która podpowiada użytkownikom,  jaką stronę znaleźli i jakiego typu treści się na niej znajdują. Warto stworzyć tytuł zachęcający do kliknięcia w link – ustaw w nim frazę, która jednoznacznie będzie kojarzyć się z Twoją działalnością.

seo meta title
Przykłady meta tytułów stron i podstron – meta title.

Meta title jest początkowo ustawiany bez ingerencji właściciela witryny. WordPress tworzy go samodzielnie na podstawie nagłówka H1. Później możesz oczywiście go zmienić, aby różnił się od tytułu zamieszczonego na stronie tekstu.

Pamiętaj — na co zwracać uwagę przy tworzeniu meta tytułu do strony w WordPress?

  • Długość tytułu nie może przekraczać 70 znaków ze spacjami i 512 pikseli. Jeśli tytuł będzie zbyt długi, w wyszukiwarce widoczna stanie się tylko jego część.
  • W zależności od charakteru Twojej witryny, w meta title warto zastosować emotikony lub piktogramy. Nadają ton emocjonalny, który w wielu przypadkach przełoży się na współczynnik kliknięć. Wizualnie muszą one odpowiadać treściom widocznym po wejściu w link. Najczęściej piktogramy widoczne są przy meta title ofert i sklepów internetowych.
  • Wpisuj tytuły zgodne z zasadami UX. Mają one przecież posłużyć nie tylko botom Google, ale także użytkownikom. Pisz prostym językiem, skorzystaj z naturalnie brzmiących fraz kluczowych.

Meta opis

W wynikach wyszukiwania meta description pojawia się pod adresem URL. To ten tekst pod tytułem znalezionego dokumentu. Daje użytkownikom wstępną możliwość sprawdzenia, czy na danej stronie znajdą te treści, których szukają. Dobrze napisany meta opis zachęca do wejścia w witrynę, a jednocześnie opisuje jej zawartość.

seo meta description
Przykłady meta opisów – meta description.

Tworzenie meta opisów to podstawowe zadanie, jeśli interesuje nas pozycjonowanie strony na WordPress. Nasyć opis odpowiednią ilość fraz kluczowych – pierwsza z nich może znajdować się już na samym początku opisu.

O czym pamiętać przy pisaniu meta description?

  • Długość meta opisu nie może przekraczać 230 znaków.
  • Brak edycji meta opisu sprawi, że zostanie on automatycznie wygenerowany na podstawie treści zamieszczonych na podstronie. Weź pod uwagę, że publikowane na stronie internetowej teksty często nie sprawdzają się jako meta opisy, które z natury są znacznie bardziej skondensowane, zawierają inne zagęszczenie słów kluczowych i powinny zostać napisane innym językiem.
  • Meta opis powinien być unikalny, nie przepisuj fragmentów tekstu z innych podstron.

Jak edytować meta title i meta description?

Do edycji tytułu i opisu strony niezbędne jest narzędzie Yoast SEO. Po jego uruchomieniu znajdź Opcje i edytuj pole Tytuł lub Opis.

seo yoast meta
Łatwa edycja meta tytułu i opisu dzięki Yoast.

Zaletą narzędzia Yoast SEO jest pomoc w ustaleniu odpowiedniej liczby znaków, które powinien zawierać tytuł oraz opis.

5. Open Graph Meta Tags

Wiesz już, czym są oraz jaką rolę pełną meta title i mega description dla Twojej witryny. Podczas optymalizacji należy zadbać także o znaczniki meta Open Graph, które pomagają zwiększać ruch na stronie. W jaki sposób? Meta tagi Open Graph są przydatne, gdy prezentujesz treści ze swojej strony internetowej w mediach społecznościowych.

Posiadając stronę internetową swojej firmy, z pewnością prowadzisz kampanię marketingową na Facebooku, Instagramie i innych portalach społecznościowych z jej udziałem. Jeżeli post zawierający link prowadzący do jednej z podstron Twojej witryny, zadbaj o uzupełnienie tagów Open Graph.

Jakie są zalety tagów Open Graph?

  • Post, który zawiera link prezentuje się znacznie lepiej i jest bardziej czytelny.
  • Algorytm Facebooka ma szansę zaprezentować post grupie docelowej zainteresowanej oferowanymi przez Ciebie usługami i produktami.
  • Łatwe wprowadzenie tagów – użytkownicy wykonujący pozycjonowanie SEO strony WordPress korzystają ze wtyczki Yoast SEO.

Jakie tagi Open Graph dodać do strony?

  • og:image – służy do oznaczenia zdjęcia, które będzie wyświetlać się w udostępnionym poście. Dzięki niemu w kampanii nie ukaże się przypadkowa grafika, zupełnie niepasująca do reszty treści. Bez og:image post może opublikować się bez grafik, przez co stanie się mniej atrakcyjny i nie zostanie doceniony przez algorytmy
  • og:title – ma wpływ na tytuł strony wyświetlanej w mediach społecznościowych podczas kampanii. Jeżeli tag nie zostanie uzupełniony przez właściciela witryny, post wyświetli wspomniany wcześniej meta title. Zadbaj o jego zwięzłość i oczywiście zastosuj słowa kluczowe
  • og:url – służy do ustawienia konkretnego adresu URL strony, którą postawisz udostępnić
  • og: type – zamiast linku do strony internetowej, w swoich mediach społecznościowych możesz opublikować adres prowadzący do zdjęcia lub wideo. Za pomocą tego tagu zaznaczysz, jakiego typu treści wyświetlą się po kliknięciu.
  • og:description – po dodaniu tagu możesz stworzyć unikalny opis zachęcający do odwiedzenia witryny. Opis wyświetli się tuż pod tytułem, powinien po krótce opisywać zawartość strony, do której prowadzi link

Jak zweryfikować Open Graph?

Jeśli posiadasz konto na facebook użyj do tego narzędzia Sharing Debugger z Meta for Developers. Wklej adres URL i kliknij w przycisk Debug/Fetch.

Narzędzie Sharing Debugger od Meta.
Narzędzie Sharing Debugger od Meta.

5. Direct Answers

Direct Answers to wyróżniona odpowiedź na pytanie zadane przez użytkownika, wyświetlana w wyróżnionym miejscu pod płatnymi wynikami. W bloku z odpowiedzią znajduje się adres strony, jej tytuł oraz adres URL. Zawiera średnio 50 słów.

Wyróżnione pole daje konkretną odpowiedź na pytanie zadane przez użytkownika, które rozpoczyna się od słów między innymi:

  • Jak
  • Czy
  • Ile
  • Kto
  • Jak zrobić
  • Dlaczego
  • Co to jest
  • Co to znaczy
Przykład stosowania Direct Answers.
Przykład stosowania Direct Answers.

Pozycjonowanie WordPressa stanie się o wiele skuteczniejsze, jeśli uda nam się trafić na sam szczyt rankingu właśnie w postaci Direct Answer. Wyszukiwarka przedstawia użytkownikom fragment opublikowanego tekstu, który chętnie sprawdzają zainteresowani użytkownicy. To jeden z najskuteczniejszych sposobów znalezienie nowych odbiorców i zyskanie ich zaufania.

Jak zoptymalizować tekst, by znalazł się w Direct Answers?

Odpowiedź na pytanie umieść w znaczniku <p>. Meta tag i adres URL strony (czyli tzw. slug) także powinny obowiązkowo zawierać pytanie. Musi ono znaleźć się w opisie alternatywnym grafiki, przeznaczonym dla robotów indeksujących stronę.

Do tekstu dodaj zdjęcia, które zwiększą jego atrakcyjność. Elementem obowiązkowym w przypadku zdjęć jest tekst alternatywny, zwany atrybutem ALT. Chcesz dbać o SEO WordPress zadbaj o atrybut ALT, który jest bardzo dobrze postrzegany przez boty Google. Jest on informacją o tym, co znajduje się na danym obrazku – dzięki temu Google jest w stanie rozpoznać grafikę i przypisać ją do odpowiednich zapytań.

6. Pisz wartościowe i przemyślane teksty

Odbiorcy chcą czytać teksty, które jasno przekażą im najważniejsze informacje, posiadają wyróżnione najważniejsze fragmenty, a momentami zaciekawią elementami storytellingu. Tego typu teksty są także mile widziane przez Google, który uzna je za wartościowe dla czytelnika. Sprawdź, jak stworzyć chętnie czytane teksty pod SEO WordPress.

Poznaj zainteresowania czytelników

Znajdź chwytliwy temat, który jest w danym okresie najchętniej wyszukiwany. W tym celu skorzystaj ze strony internetowej Answer The Public lub Google Trends. Dostarczą one informacje o aktualnych trendach.

Utrzymaj uwagę czytelnika

Rozpoczynając lekturę tekstu, już na wstępie zawrzyj informacje najważniejsze z punktu widzenia użytkownika, ubarwione ciekawym storytellingiem czyli opowieścią. Przedstaw korzyści, jakie użytkownik zyska po przeczytaniu całości tekstu. Pamiętaj – najpierw przejdź od szczegółu do ogółu, a dopiero potem w kolejnych akapitach rozwiń swoją myśl, przedstawiając detale, wykresy, dane statystyczne.

Odwiedzając witrynę użytkownik chce jak najszybciej uzyskać niezbędne mu informacje. Jeśli nie pojawią się już w pierwszych akapitach i nie zostaną dobrze wyróżnione, Twój potencjalny klient opuści witrynę bez zagłębiania się w resztę treści, w której mogą znaleźć się linki i nawiązania do Twoich produktów bądź usług.

7. Zainstaluj certyfikat SSL

Pozycjonowanie stron WordPress nie może zakończyć się bez zapewniania bezpieczeństwa ich użytkowników dlatego Certyfikat SSL jest niezbędny w witrynach oraz sklepach internetowych powstałych w oparciu o WordPress. Zainstaluj go i zyskaj szyfrowane połączenie oraz ochronę wrażliwych danych. Uchroni przed wyciekiem kont bankowych, loginów, haseł lub numerów kart.

Certyfikat SSL pełni ważną rolę w pozycjonowaniu strony WordPress, chociaż nie da zadowalających wyników, gdy nie zostaną spełnione wcześniejsze wymienione warunki. Jaki wpływ ma SSL na pozycjonowanie? Gdy o wysoką pozycję walczy kilka witryn, wyżej w rankingu znajdzie się strona internetowa posiadająca bezpieczne połączenia.