Strona mi się nie wyświetla! Jak sprawdzić dlaczego?

Obrazek dla Strona mi się nie wyświetla! Jak sprawdzić dlaczego?

Droga dedukcji i diagnostyki problemów na w środowisku hostingowym wymaga sporego zasobu wiedzy, mimo to podjęcie optymalnej drogi jest nie lada wyzwaniem.
Opiszemy najprostszą metodą diagnozowania problemów na stronie internetowej.

Strona mi się nie wyświetla

Sprawdź logi strony

W zależności od konfiguracji, nie zawsze błędy skryptów czy konfiguracji będą komunikowane w przeglądarce – dlatego naturalnym (choć w niektórych przypadkach niekoniecznie pierwszym) krokiem będzie sprawdzenie logów błędów Apache.

Mamy sporą szansę że wszelkie błędy spowodowane aktualizacjami oprogramowania serwera, CMS strony, konfiguracji – będą widoczne właśnie w logach.

Jak odczytać logi serwera Apache opisujemy w artykule TUTAJ

logi directadmin

Ważne: Warto nadmienić iż Logi są generowane w czasie rzeczywistym, nie musimy odczekiwać na pojawienie się ew. błędu czy komunikatu w logach.

Jeżeli widzimy jakiś błąd lub nienormalną informację z adnotacją [ERROR], który odpowiada w czasie wizycie na naszej stronie – możemy się z tym zwrócić do administratora/programisty strony.

Przykładowy problem (pusta strona): aktualizacja wtyczki CMS (lub samego CMS) spowodowała błąd silnika CMS. Wyświetlanie błędów w przeglądarce użytkownika jest ukryte.

Serwer z administracją

Wybierz hosting dedykowany VPS!

Dedykowany Hosting to dedykowane Tobie, za każdym razem kiedy tylko tego potrzebujesz, gwarantowane parametry serwera z dedykowaną dla Ciebie konfiguracją.

Zapewnimy Ci dedykowany hosting z możliwościami, których nie spotkasz w żadnym innym miejscu. Możliwości jest naprawdę wiele, skonfigurujemy dla Ciebie kilka wersji PHP, MySQL, a nawet MariaDB, PerconeDB, Ruby on Rail, svn, git, Apache, nginx, LiteSpeed Enteprise, rozwiązania antyspamowe (nawet SpamExperts), antywirusowe

Administracja serwerem za darmo!

Dowiedz się więcej

Plik z phpinfo()

Bardziej zaawansowani administratorzy stron podejmują równolegle inny krok, który od razu stwierdza za jednym razem szereg dodatkowych informacji i ucina inne podejrzenia (np. DNS czy konfiguracje domen). Tak, tak. Tak jak wspominaliśmy, diagnozowanie problemu na stronie internetowej to szeroki temat i zwykle zabiera dużo czasu, dlatego ważna jest jego optymalizacja.

Jest to też przygotowanie sobie informacji, które i tak mogą nam być później potrzebne. Po drugie, umówmy się – dobry webdev nigdy nie pożałuje sobie okazji spojrzenia na phpinfo() na produkcji 😉

Dlatego za pomocą panelu DirectAdmin -> Menadżer plików tworzymy na serwerze w katalogu głównym domeny nowy plik tekstowy o dowolnej nazwie np. „i.php” który zawiera tylko poniższą linijkę:

<?php phpinfo(); ?>

W tej sytuacji najprościej wykonać to za pomocą panelu DirectAdmin i jego Menadżera Plików:

jak szybko phpinfo w directadmin

wklejamy podany kod:

phpinfo

następnie odwiedzamy dokument w przeglądarce wpisując http://mojadomena.pl/i.php

phpinfo

*na samym końcu plik oczywiście usuwamy z serwera żeby nie zalegał z przyczyn bezpieczeństwa.

Warto odnotować, jak wiele informacji o problemach na stronie internetowej możemy posiąść już tylko po wykonaniu tych dwóch kroków.
Dowiadujemy się, iż np. nie występują jakieś przekierowania domeny, konfiguracja DNS działa jak powinna, a interpreter PHP jest prawidłowo skonfigurowany.

Przykładowy problem (pusta strona): wersja PHP na serwerze została podniesiona, a CMS używany przez naszą stronę jej nie wspiera. Wyświetlanie błędów w przeglądarce użytkownika jest ukryte.

Te kroki powinny nam już naświetlić problem, poprzez odnotowanie jakichś nieprawidłowości. Oczywiście nie wszystkie problemy ze stroną na serwerze da się w ten sposób zdiagnozować.

Na ten przykład – nie tak dawno pisaliśmy o diagnozowaniu problemów z DNS (serwerami nazw).

Serwery nazw DNS

Przykładowy problem (pusta strona): po migracji strony na nowy serwer, ustawienia domeny zostały przywrócone i z powrotem wskazują na stary serwer hostingowy, gdzie nie ma już naszej strony, a został pusty plik index.php. Wynikiem tego będzie własnie pusta strona.

Polecamy nasz wcześniejszy artykuł Diagnostyka konfiguracji DNS

Jest to poważniejszy problem, którego w żaden sposób nie możesz rozwiązać, a nie posiadasz usługi administracji? Pamiętaj o kopiach zapasowych.

Dowiedz się więcej o kopiach zapasowych na hostingu HitMe.