Strona mi się nie wyświetla! Jak sprawdzić dlaczego?
Droga dedukcji i diagnostyki problemów na w środowisku hostingowym wymaga sporego zasobu wiedzy, mimo to podjęcie optymalnej drogi jest nie lada wyzwaniem.
Opiszemy najprostszą metodą diagnozowania problemów na stronie internetowej.
Sprawdź logi strony
W zależności od konfiguracji, nie zawsze błędy skryptów czy konfiguracji będą komunikowane w przeglądarce – dlatego naturalnym (choć w niektórych przypadkach niekoniecznie pierwszym) krokiem będzie sprawdzenie logów błędów Apache.
Mamy sporą szansę że wszelkie błędy spowodowane aktualizacjami oprogramowania serwera, CMS strony, konfiguracji – będą widoczne właśnie w logach.
Jak odczytać logi serwera Apache opisujemy w artykule TUTAJ
Ważne: Warto nadmienić iż Logi są generowane w czasie rzeczywistym, nie musimy odczekiwać na pojawienie się ew. błędu czy komunikatu w logach.
Jeżeli widzimy jakiś błąd lub nienormalną informację z adnotacją [ERROR], który odpowiada w czasie wizycie na naszej stronie – możemy się z tym zwrócić do administratora/programisty strony.
Przykładowy problem (pusta strona): aktualizacja wtyczki CMS (lub samego CMS) spowodowała błąd silnika CMS. Wyświetlanie błędów w przeglądarce użytkownika jest ukryte.
Serwer z administracją
Wybierz hosting dedykowany VPS!
Dedykowany Hosting to dedykowane Tobie, za każdym razem kiedy tylko tego potrzebujesz, gwarantowane parametry serwera z dedykowaną dla Ciebie konfiguracją.
Zapewnimy Ci dedykowany hosting z możliwościami, których nie spotkasz w żadnym innym miejscu. Możliwości jest naprawdę wiele, skonfigurujemy dla Ciebie kilka wersji PHP, MySQL, a nawet MariaDB, PerconeDB, Ruby on Rail, svn, git, Apache, nginx, LiteSpeed Enteprise, rozwiązania antyspamowe (nawet SpamExperts), antywirusowe
Administracja serwerem za darmo!
Plik z phpinfo()
Bardziej zaawansowani administratorzy stron podejmują równolegle inny krok, który od razu stwierdza za jednym razem szereg dodatkowych informacji i ucina inne podejrzenia (np. DNS czy konfiguracje domen). Tak, tak. Tak jak wspominaliśmy, diagnozowanie problemu na stronie internetowej to szeroki temat i zwykle zabiera dużo czasu, dlatego ważna jest jego optymalizacja.
Jest to też przygotowanie sobie informacji, które i tak mogą nam być później potrzebne. Po drugie, umówmy się – dobry webdev nigdy nie pożałuje sobie okazji spojrzenia na phpinfo() na produkcji 😉
Dlatego za pomocą panelu DirectAdmin -> Menadżer plików tworzymy na serwerze w katalogu głównym domeny nowy plik tekstowy o dowolnej nazwie np. „i.php” który zawiera tylko poniższą linijkę:
<?php phpinfo(); ?>
W tej sytuacji najprościej wykonać to za pomocą panelu DirectAdmin i jego Menadżera Plików:
wklejamy podany kod:
następnie odwiedzamy dokument w przeglądarce wpisując http://mojadomena.pl/i.php
*na samym końcu plik oczywiście usuwamy z serwera żeby nie zalegał z przyczyn bezpieczeństwa.
Warto odnotować, jak wiele informacji o problemach na stronie internetowej możemy posiąść już tylko po wykonaniu tych dwóch kroków.
Dowiadujemy się, iż np. nie występują jakieś przekierowania domeny, konfiguracja DNS działa jak powinna, a interpreter PHP jest prawidłowo skonfigurowany.
Przykładowy problem (pusta strona): wersja PHP na serwerze została podniesiona, a CMS używany przez naszą stronę jej nie wspiera. Wyświetlanie błędów w przeglądarce użytkownika jest ukryte.
Te kroki powinny nam już naświetlić problem, poprzez odnotowanie jakichś nieprawidłowości. Oczywiście nie wszystkie problemy ze stroną na serwerze da się w ten sposób zdiagnozować.
Na ten przykład – nie tak dawno pisaliśmy o diagnozowaniu problemów z DNS (serwerami nazw).
Serwery nazw DNS
Przykładowy problem (pusta strona): po migracji strony na nowy serwer, ustawienia domeny zostały przywrócone i z powrotem wskazują na stary serwer hostingowy, gdzie nie ma już naszej strony, a został pusty plik index.php. Wynikiem tego będzie własnie pusta strona.
Polecamy nasz wcześniejszy artykuł Diagnostyka konfiguracji DNS
Jest to poważniejszy problem, którego w żaden sposób nie możesz rozwiązać, a nie posiadasz usługi administracji? Pamiętaj o kopiach zapasowych.
Dowiedz się więcej o kopiach zapasowych na hostingu HitMe.