Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje branżę e-commerce?

Można śmiało powiedzieć, że sztuczna inteligencja wstrząsnęła światem technologii, przynosząc nam rewolucyjne zmiany w wielu dziedzinach życia. Programy do generowania treści, zdjęć, muzyki, a nawet wideo stały się niezwykle popularne i zaczęły być wykorzystywane nie tylko w celach prywatnych, ale i biznesowych. To z kolei mocno wpłynęło na sposób, w jaki firmy tworzą, dystrybuują i promują swoje produkty oraz usługi, zwiększając tym samym efektywność prowadzonych działań marketingowych. Jak sztuczna inteligencja odmieniła branżę e-commerce? Sprawdźmy!
Sztuczna inteligencja w Internecie. Co to takiego?
Sztuczna inteligencja (AI,SI) to technologia, która pozwala komputerom na wykonywanie zadań, które do tej pory wymagały ludzkiej uwagi i inteligencji. Mowa tu o takich czynnościach jak rozpoznawanie obrazów, rozumienie języka czy podejmowanie decyzji. AI uczy się i doskonali poprzez analizę dużej ilości danych, co pozwala jej na coraz lepszą jakościowo i szybszą realizację tychże zadań. Do sztucznej inteligencji zaliczamy:
- generatory tekstów –np.
ChatGPT
, - generatory grafiki – np.
DALL-E
, - generatory wideo – np.
Synthesia
, - asystentów głosowych – np.
Siri
.
Ponadto, AI to także zaawansowane oprogramowania do analizy danych, systemy doradcze, systemy rekomendacji, klasyfikatory e-maili, sztuczne sieci neuronowe oraz szereg innych programów, które na co dzień wyręczają lub wspierają człowieka w podejmowaniu decyzji, automatyzacji rutynowych zadań i zwiększaniu efektywności pracy.

AI w biznesie. Personalizacja zakupów online dzięki AI
Głównym celem sklepów internetowych jest generowanie jak największych zysków ze sprzedaży określonych towarów i usług. Zważywszy na różne oczekiwania i potrzeby klientów, bywa to jednak sporym wyzwaniem. Konkurencja na rynku jest ogromna, a to sprawia, że e-sklepy wręcz prześcigają się w tworzeniu jak najbardziej atrakcyjnych i spersonalizowanych ofert. Tutaj z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja, która pozwala na głęboką analizę zachowań i preferencji każdego pojedynczego użytkownika strony.
Dzięki AI sklepy internetowe mogą oferować każdemu klientowi indywidualne rekomendacje, które zwiększają szanse na dokonanie zakupu. Sztuczna inteligencja analizuje historię zakupów, przeglądane produkty oraz interakcje na stronie, aby przewidzieć, co może zainteresować danego użytkownika. Takie podejście nie tylko zwiększa satysfakcję klientów z proponowanej oferty, ale także buduje ich lojalność wobec danej marki. To prosta zależność – jeśli czujemy, że ktoś zna i rozumie nasze potrzeby, czujemy się bardziej docenieni, mamy większe zaufanie do danej marki i chętniej korzystamy z jej usług w przyszłości.

Sztuczna inteligencja pozwala także na tworzenie skuteczniejszych kampanii marketingowych dzięki dokładnej klasyfikacji użytkowników. W efekcie klientowi, który robi zakupy regularnie, można np. zaproponować dodatkową zniżkę na maila, a użytkownikowi, który porzucił koszyk – darmową dostawę zamówienia. AI pomaga także w identyfikacji klientów, którzy mogą być skłonni do opuszczenia marki. Na podstawie analizy ich działań, takich jak zmniejszona częstotliwość zakupów lub brak interakcji z newsletterami, sztuczna inteligencja może sugerować działania mające na celu zatrzymanie tych klientów, np. poprzez wysłanie oferty specjalnej.
Istnieje kilka wtyczek do WooCommerce, które wykorzystują sztuczną inteligencję do personalizacji zakupów online. Oto kilka popularnych opcji:
Beeketing for WooCommerce: To narzędzie do automatyzacji marketingu, które wykorzystuje AI do personalizacji doświadczeń zakupowych. Beeketing oferuje funkcje takie jak upselling, cross-selling, pop-upy i rekomendacje produktów.
LimeSpot: Wtyczka do personalizacji e-commerce, która używa AI do rekomendacji produktów, personalizowanych ofert i dynamicznego contentu na stronie sklepu.
Nosto: Wtyczka do personalizacji e-commerce, która wykorzystuje AI do analizy zachowań klientów i rekomendacji produktów. Nosto oferuje personalizowane sugestie produktów, dynamiczne rekomendacje oraz targetowane kampanie e-mailowe.
Clerk.io: Narzędzie do personalizacji e-commerce, które wykorzystuje AI do rekomendacji produktów, personalizowanych wyników wyszukiwania i automatyzacji marketingu.
AI w e-commerce. Chatboty AI jako nowy standard obsługi klienta.
Klienci po raz kolejny pytają o dostępność konkretnego towaru z oferty? Nie wiedzą, jak dokonać zwrotu towarów lub jak złożyć skuteczną reklamację? Do tej pory wszelkie wątpliwości użytkowników rozwiewał pracownik, który cierpliwie odpowiadał (mailowo lub za pośrednictwem komunikatora) na często powtarzające się pytania. Dziś to samo może zrobić AI za pomocą chatbota. Co to takiego?

To program komputerowy zaprojektowany do prowadzenia rozmów z ludźmi. Jest on w stanie odpowiadać na pytania, wykonywać proste polecenia oraz prowadzić dialog w sposób naturalny i zrozumiały dla klientów. Chatboty coraz częściej można spotkać w sklepach internetowych, aplikacjach mobilnych oraz komunikatorach takich jak Facebook Messenger. Wspomagają one automatyzację procesu obsługi klienta, co obniża koszty operacyjne firmy. AI może wyręczyć pracownika w kontakcie z użytkownikiem strony i zaangażować go w pomoc klientowi tylko wtedy, gdy jest to naprawdę konieczne. Co więcej, AI chatoboty są dostępne są w trybie 24/7, a szybka reakcja e-sklepu na pytanie klienta, jest jedną ze składowych pozytywnego doświadczenia zakupowego użytkownika.
Sztuczna inteligencja w firmie z branży e-commerce. Analiza danych i prognozowanie trendów za pomocą AI
Analiza danych i prognozowanie trendów za pomocą AI przynosi znaczące korzyści firmom w różnych branżach. Sztuczna inteligencja przetwarza ogromne ilości informacji w niewiarygodnie wręcz krótkim czasie, co pozwala na szybkie wykrywanie złożonych wzorców i zależności w sektorze e-commerce. Na podstawie tych danych tworzy szczegółowe profile klientów, co potem wykorzystuje się przy tworzeniu strategii sprzedażowej i marketingowej firmy. Sklepy internetowe mogą dzięki temu personalizować oferty, lepiej targetować swoje reklamy, a także z wyprzedzeniem reagować na zmieniające się trendy na rynku.

AI analizuje historyczne dane sprzedażowe, sezonowe zmiany oraz aktualny popyt na określone produkty i usługi. To z kolei pozwala firmom na planowanie zapasów, optymalizację łańcucha dostaw oraz lepsze zarządzanie produkcją, co minimalizuje ryzyko niedoborów lub nadmiaru towarów. AI pomaga również w identyfikacji nowych trendów i innowacji, które mogą mieć wpływ na zachowania klientów. Analizując dane z mediów społecznościowych i forów internetowych, AI może wykrywać wczesne sygnały o zmieniających się preferencjach konsumentów.
Weźmy na przykład butik online, który chce być na bieżąco z najnowszymi trendami. AI analizuje miliony postów na Instagramie, Twitterze, TikToku i forach modowych. System wychwytuje wzorce w treściach publikowanych przez użytkowników. Potencjalni klienci „mówią” o konkretnych kolorach, stylach odzieży czy sposobie jej produkcji. AI zauważa, że coraz więcej osób wspomina o „ekologicznych materiałach” i „odzieży z recyklingu”.

Wczesne wykrycie tego trendu pozwala przytoczonej w przykładzie firmie szybko zareagować. Butik zaczyna inwestować w projektowanie i produkcję ubrań z ekologicznych materiałów. Dzięki temu, kiedy zainteresowanie klientów produktami ekologicznymi staje się bardziej powszechne, firma ma już gotowe kolekcje i może je wprowadzić na rynek przed konkurencją.
E-commerce AI. Automatyzacja procesów operacyjnych dzięki AI
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, sztuczna inteligencja umożliwia automatyczne zarządzanie zapasami, co pozwala na precyzyjne prognozowanie popytu i unikanie zarówno niedoborów, jak i nadmiarów produktów. Dzięki temu firmy mogą lepiej planować swoje zakupy w systemie B2B i minimalizować koszty magazynowania.
W obszarze logistyki AI optymalizuje trasy dostaw, monitoruje stan pojazdów i zarządza flotą, co skraca czas realizacji zamówień i obniża koszty transportu. Automatyczne systemy kompletowania zamówień w magazynach przyspieszają proces pakowania i wysyłki, redukując liczbę błędów i zwiększając wydajność pracowników. AI pomaga również w analizie danych sprzedażowych i marketingowych, co umożliwia lepsze zrozumienie rynku i klientów oraz dostosowywanie strategii biznesowych do bieżących potrzeb.