Jak wdrożyć progresywne aplikacje internetowe (PWA) na swojej stronie?

Obrazek dla Jak wdrożyć progresywne aplikacje internetowe (PWA) na swojej stronie?

Progressive Web Apps, czyli PWA, zyskują na popularności wśród twórców stron internetowych. Coraz więcej użytkowników przegląda sieć na swoich urządzeniach mobilnych. Wymusza na deweloperach wynajdywanie rozwiązań, które pogodzą wygodę użytkowania z optymalną wydajnością witryny. PWA łączą w sobie najlepsze cechy tradycyjnych stron internetowych i aplikacji mobilnych. Oferując szybkie działanie, responsywność oraz możliwość pracy w trybie offline. Dlaczego warto wdrożyć PWA na swojej stronie internetowej?

Co to są progresywne aplikacje internetowe (PWA)?

Progresywne aplikacje internetowe to nowoczesny sposób tworzenia stron internetowych, które zachowują się jak aplikacje mobilne. Są one dostępne w przeglądarce i – w przeciwieństwie do większości aplikacji cyfrowych – nie trzeba pobierać ich ze sklepu Google Play czy App Store. PWA są zaprojektowane tak, aby działać szybko, nawet przy słabym połączeniu internetowym. Dzięki temu strony ładują się w krótkim czasie i są responsywne, co zwiększa zadowolenie użytkowników. Jedną z najważniejszych cech PWA jest możliwość działania w trybie offline. Po pierwszym załadowaniu strony jej dane są przechowywane w pamięci urządzenia. Pozwala to na swobodny dostęp do treści nawet wtedy, gdy użytkownik nie ma połączenia z siecią. Co więcej, PWA mogą wysyłać powiadomienia push, podobnie jak tradycyjne aplikacje mobilne. Umożliwia to informowanie użytkowników o nowych treściach, aktualizacjach czy promocjach. Ponadto Internauci korzystający z tego typu witryn mogą dodać sobie skrót na pulpicie. Dzięki czemu uzyskają szybki dostęp do ulubionej strony i to bez konieczności uruchamiania przeglądarki.

aplikacje internetowe pwa
Aplikacji internetowe ułatwiają dostęp do usług.

PWA – przykłady zastosowania

Progresywne aplikacje internetowe znajdują zastosowanie w wielu różnych dziedzinach działalności internetowej. Dominują one przede wszystkim w branży e-commerce. Sklepy internetowe korzystają z PWA, aby zapewnić użytkownikom szybkie i płynne przeglądanie produktów, nawet przy słabym połączeniu z siecią. Przykładem jest serwis AliExpress, który zintegrował PWA, aby poprawić doświadczenia zakupowe swoich klientów. PWA wykorzystują także portale informacyjne i media społecznościowe. W ten sposób umożliwiają one np. czytanie artykułów w trybie offline, a także informują użytkowników o ważnych, bieżących wydarzeniach przy pomocy powiadomień push. Z kolei portale takie jak Trivago czy MakeMyTrip implementują PWA, aby użytkownicy mogli wyszukiwać i rezerwować hotele oraz bilety, nawet przy ograniczonym dostępie do Internetu. Można więc śmiało powiedzieć, że wdrożenie PWA na wybranej stronie zwiększa komfort jej użytkowania oraz dostępność usług z zakresu danej branży.

Dlaczego warto wdrożyć PWA na swojej stronie internetowej?

Wdrożenie PWA niesie szereg korzyści zarówno dla użytkowników, jak i dla właściciela witryny.

Odwiedzający witrynę
  • lepszą responsywność witryny – PWA są zoptymalizowane do działania na różnych urządzeniach, od smartfonów po tablety i komputery stacjonarne. Dzięki temu użytkownicy mogą korzystać z tych samych funkcji niezależnie od używanego urządzenia;
  • oszczędność danych i pamięci – w porównaniu z tradycyjnymi aplikacjami mobilnymi PWA zużywają mniej danych i zajmują mniej miejsca na urządzeniu;
  • wygodny skrót na pulpicie i powiadomienia push;
  • bezpieczeństwo połączenia.
Właściciel witryny
  • oszczędności – wdrożenie PWA zwykle jest tańsze niż rozwijanie i utrzymywanie osobnych aplikacji mobilnych dla różnych systemów operacyjnych;
  • lepsza wydajność strony internetowej, co ma wpływ na jej pozycje w wynikach wyszukiwania,
  • większe zaangażowanie Internautów – dzięki powiadomieniom push i szybkiemu ładowaniu treści użytkownicy spędzają więcej czasu na stronie;
  • wyższy wskaźnik konwersji, co wiąże się np. z wyższą sprzedażą w sklepach internetowych;
  • niższe koszty związane z promocją witryny.

Decyzja o wdrożeniu PWA powinna być oparta na analizie specyficznych potrzeb Twojej strony oraz zachowań użytkowników, którzy ją odwiedzają. Jeśli Twoja aplikacja wymaga dostępu do specyficznych funkcji urządzenia, takich jak zaawansowana grafika 3D, wirtualna rzeczywistość (VR), rozszerzona rzeczywistość (AR) czy integracja z systemem operacyjnym na poziomie, który nie jest jeszcze wspierany przez PWA, wtedy tradycyjna aplikacja natywna może być lepszym wyborem.

Jak wdrożyć PWA na swojej stronie?

„Jak działa PWA?”, „jak zrobić PWA?” – te i podobne pytania można spotkać na forach powiązanych z tworzeniem stron internetowych, programowaniem oraz technologiami webowymi. Stopień skomplikowania wdrożenia PWA zależy przede wszystkim od poziomu zaawansowania Twojej strony internetowej oraz doświadczenia dewelopera, któremu powierzysz to zadanie. Aby skutecznie przeprowadzić proces wdrożenia należy:

  • sprawdzić, czy strona internetowa jest responsywna (czy działa na różnych urządzeniach mobilnych),
  • skonfigurować serwer, aby obsługiwał HTTPS, jeśli nie wiesz jak to zrobić, przeczytaj poradnik Generowanie darmowego certyfikatu SSL na hostingu w HitMe.pl | Jak to zrobić na hostingu?
  • stworzyć plik manifestu (manifest aplikacji jest plikiem JSON, który zawiera podstawowe informacje o aplikacji, takie jak nazwa, ikony i kolorystyka. Trzeba stworzyć plik manifest.json i umieścić go na serwerze oraz dodać odwołanie do niego w sekcji <head> strony HTML),
  • stworzyć skrypt Service Worker (Service Worker to skrypt, który działa w tle i umożliwia PWA działanie offline oraz obsługę powiadomień push. Tworzy się plik service-worker.js, który rejestruje się w kodzie JavaScript strony),
  • przetestować działanie PWA.
instalacja pwa na stronie
Typografia obrazująca schemat działań przy wdrożeniu PWA na stronie internetowej.

Tworzenie PWA wymaga znajomości technologii webowych, takich jak HTML, CSS, JavaScript oraz umiejętności pracy z serwerem. Powinien zająć się tym doświadczony deweloper webowy lub zespół deweloperów. Możesz też również zatrudnić firmę lub specjalistę od tworzenia aplikacji webowych, którzy mają doświadczenie w implementacji PWA.

Przydatnym serwisem, który umożliwia testowanie oraz przygotowanie odpowiednich plików jest PWAbuilder.com. Dzięki niemu za darmo przygotujesz odpowiednie pliki.

pwa builder
pwabuilder.com – darmowa usługa dla developerów

Jak samemu wdrożyć PWA w WordPress?

Jeżeli nie jesteś programistą i chcesz przetestować podstawowe możliwości PWA – tu z pomocą przyjdzie Ci wtyczka autorstwa niezależnej ekipy programistów z github. Wtyczka dla WordPress ułatwia wdrożenie service-worker.js i manifest.json z danych, które już są dostępne w Twoim WordPress. Także nie musisz przygotowywać i wgrywać samodzielnie plików, a jedynie zainstalować wtyczkę.

Zainstaluj i aktywuj wtyczkę PWA.

pwa wordpress
Wtyczka PWA dostępna w repozytorium wtyczek WordPress.

Wtyczka PWA działa automatycznie po aktywacji. Otwórz narzędzia programistyczne w swojej przeglądarce i przejdź do zakładki Application/Aplikacja, następnie rozwiń Service workers.

sprawdzić wp service worker pwa
Tak, service worker jest aktywny i działa.

Być może pewnie już zauważyłeś że pojawiła się nowa opcja w pasku adresu Twojej witryny. Dzięki PWA możesz zainstalować witrynę jako aplikację na komputerze.

pwa opcja instalacji aplikacji
Możliwość instalacji Twojej strony jako aplikacji w systemie operacyjnym.

Brak opcji instalacji witryny jako aplikacji?

Jeśli brak opcji instalacji, upewnij się że Twoja strona posiada zdefiniowaną Ikonkę witryny. Bez tego plik manifest.json nie będzie zawierał wymaganych wpisów. Wybierz lub wgraj jakąś grafikę, która posłuży za ikonkę aplikacji. Ustawienia te znajdziesz w Kokpicie WordPress -> Wygląd -> Dostosuj

da howto2
Do prawidłowego działania PWA potrzebne są ikonki aplikacji w manifest.json.

Teraz już Ty i odwiedzający mogą zainstalować sobie Twoją witrynę w swoim systemie operacyjnym.

pwa instalacja aplikacji witryny
Instalacja witryny jako aplikacji w systemie operacyjnym.

Wtyczka PWA w WordPress ma tak naprawdę tylko jedno ustawienie, o którym jesteś informowany gdy ją aktywujesz. Chodzi o Offline Browsing czyli Przeglądaniu w trybe offline umożliwia. Technika ta umożliwia użytkownikom przeglądanie strony internetowej bez dostępu do sieci. Gdy ta opcja jest włączona, strona może działać offline dzięki zastosowaniu Service Workers i buforowania zasobów.

da howto2

Service Workers działają w tle i przechowują w pamięci podręcznej niezbędne pliki, takie jak HTML, CSS, JavaScript i obrazy, podczas pierwszej Twojej wizyty na stronie. Kiedy odwiedzasz stronę ponownie, nawet bez połączenia z internetem, Service Worker dostarcza zasoby z pamięci podręcznej, umożliwiając dostęp do zawartości strony. To sprawia, że możesz korzystać z aplikacji webowej w trybie offline, co zwiększa jej dostępność i użyteczność w każdych warunkach.

Przy zaznaczeniu Offline browsing – odwiedzone strony będą nadal dostępne nawet bez połączenia z internetem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przegląd prywatności
hitme logo

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Facebook Pixel

Używamy narzędzia Facebook Pixel, aby śledzić działania użytkowników na naszej stronie internetowej. Facebook Pixel umożliwia nam analizowanie skuteczności reklam oraz tworzenie spersonalizowanych treści marketingowych. Dzięki temu możemy lepiej dostosować naszą ofertę do Twoich potrzeb. Zbierane dane mogą obejmować m.in. informacje o odwiedzonych stronach, kliknięciach oraz konwersjach.

Bezpieczna analityka

W celu lepszej analizy ruchu na naszej stronie internetowej korzystamy z narzędzia Matomo Analytics. Matomo jest hostowane w naszej infrastrukturze, a zbierane dane nie są udostępniane żadnym podmiotom zewnętrznym. Informacje o Twojej aktywności na stronie służą jedynie do analizy statystycznej oraz poprawy jakości naszych usług, zgodnie z przepisami RODO/GDPR.

Dane są w pełni anonimowe i nie są przekazywane poza naszą firmę.